FireMonkey - میمون آتشین - در دلفی XE2 و XE3

FireMonkey  شبیه WPF است با این تفاوت که فریم ورک واسط کاربر گرافیکی cross-platform  است و  توسط Embarcadero Technologies تولید شده است و در Delphi  C++Builders , با فریم ورک واسط کاربری پیشرفته چند پلتفرمی  قرار داده شده است.

FireMonkey  توسط Eugene Kryukov  در شرکت "KSDev" از شهر Ulan-Ude در کشور روسیه طراحی شد به عنوان نسل بعدی فریم ورک GUI  مبتنی بر وکتور معرفی گردید.

نام اصلی این فریم ورک VG-Scene است که در سال 2011 به شرکت آمریکایی Embarcadero Technologies فروخته شده و در کتابخانه محصولاتشان قراد داده شد. FireMonkey  همراه با کتابخانه کامپوننت های ویژوال سابق اضافه شده و به عنوان قسمتی از Delphi XE2, C++ Builder XE2 and RAD Studio XE2 امکان استفاده از آن وجود دارد.

معرفی این فریم ورک در RAD Studio XE2, Delphi XE2  , C++ XE2 ,  به طراحان برنامه اجازه داده برای طراحی برنامه ها و رابط های کاربری ازمزایای ویژگی های شتابده که قابل دسترسی است در سیستم های عامل مختلف استفاده کنند.نحوه استفاده از این از این فریم ورک در سیستم های عامل ها موجود به صورت زیر می باشد :

تکنولوژی

سیستم عامل

Direct2D

Windows Vista Windows 7

OpenGL

Mac OS X

OpenGL ES

iOS

GDI+

نسخه های از ویندوز که امکان استفاده از Direct2D وجود ندارد.مانند ویندوزXP

 

برنامه ها و رابط های کاربری که با  FireMonkey طراحی می شوند به دو دسته بندی تقسیم می شوند HD  و .3D

HD  و 3D این دو می توانند با کامپوننت های استفاده شده داخلی که در IDE  وجود دارند ترکیب و استفاده شوند .

  • برنامه های HD برنامه های دو بعدی هستد با رابط کاربری flat  مانند بسیاری از نرم افزارهای که در حال حاضر استفاده می شوند.واژه HD برای اشاره به المانهای وکتوری ترسیم شده استفاده می شود.
  • برنامه های3D   برنامه های3 بعدی و قابلیت داشتن XYZ  در رابط کاربری همانند همان چیزی که در بسیاری از بازی های ویدئوی مدرن استفاده می شود.

Firemonkey  فقط یک فریم ورک ویژوال نیست بلکه یک فریم ورک نرم افزار کامل است و بسیاری از ویژگی های VCL  را حفظ و ابقاء کرده است.برخی از قابلیت ها عبارتند از:

  • قابلیت مستقل از سیستم عامل بودن
  • ترسیم وکتوری المانهای کاربری
  • هر یک از کامپوننت های طراحی قابلیت پدر فرزندی می توانند داشته باشند که این اجازه ساخت کاموننت های ترکیبی را می دهد
  • پشتیبانی ازاستایل های داخلی ساخته شده
  • پشتیبانی افکت های بصری از قبیل درخشش – درخشش داخلی – مات کردن و همچنین متحرک کردن کامپوننت های بصری

به این ترتیب، Firemonkey  می تواند صرفا به عنوان یک UI برای یک برنامه کاربردی خارجی استفاده شود، و یا به عنوان برنامه خود. با توجه به اینکه این فریم ورک سازگار با مستقل از پلت فرم است سورس کدهای یکسان می تواند برای گسترش پلت فرم های مختلفی که ساپورت استفاده شود. Firemonkey به صورت عادی از برنامه های اجرائی 32 بیتی و 64 بیتی در ویندوز و از برنامه های اجرائی32 بیتی روی Mac OS X و  iOS پشتیبانی می کند.

در نسخه منتشر شده XE3  پشتبانی از iOS  حذف شده است اما هنوز طراحی برنامه های iOS  با استفاده از نسخه XE2 از محصولات مشابه امکان پذیر است.این محدویت است با این حال این قابلیت فقط برای OSX 10.6, XCode 4.2.1   و iOS SDK 4.3   و قبل از آن پشتیبانی می شود.

Firemonkey 2/FM²  نام این فریم ورک در XE3 است و اگر چه ویژگی های مشابه آنچه در XE2  بود فراهم شده است پیشرفت های متعددی در  بسیاری از قسمت های فریم ورک انجام گرفته است.به طور خاص در نسخه بعدی دلفی در آینده نزدیک پشتبانی از " native" در توسعه پلت فرم iOS امکان پذیر می شود.

/ 0 نظر / 103 بازدید